att knega eller inte knega

Jag är den på jobbet som hoppar in när det behövs någon akut. Det innebär att jag har jobbat på en majoritet av Filmhusets avdelningar. I dag vikarierar jag på godsmottagningen. Tar emot bud och frankerar kuvert. Tar en snus och dricker kaffe, hälsar på killarna nere i ateljéerna, fraktar post på sparkcykel. Man tar seden dit man kommer... Kenta ger mig beröm och säger till sina kollegor att "hon är säker gamla Bettan" och sen visar han cirkuskonster med sin gulliga hund Buster.

Det här året har varit ett evigt knegande. Brist på energi har lagt alla storartade projekt och frilansjobb på is. Men jag vill inte klaga. Knegandet gör en mångsidig, man får ett bredare register och förstås, som författare, mer att skriva om. Jag har aldrig gått på a-kassa. Däremot har jag lånat mycket pengar från CSN och mina föräldrar. Nu när jag bara har en förälder kvar blir det svårare, och det här med arv är en komplicerad historia.

Jag vill inte vara en kreatör på a-kassa. Sitta hemma med ett ångestladdat tangentbord. Jag vet dock inte om jag vill, som
Sara Kadefors skriver, hamna i "hemtjänstträsket" som många kulturarbetare tvingas dryga ut kassan med. Jag har en stor respekt för alla som jobbar inom vården, dels för att jag själv har arbetat just med hemtjänst och för att Huddinge sjukhus tog så väl hand om min far. Men - ska man arbeta med sjuka människor ska man gå in med hela hjärtat. Inte sitta och ha ångest för att generationsromanen inte blir skriven.

Kommentarer:
Postat av: moa

Vad roligt att du har något slags projekt på gång Sanna! Det vill jag höra mer om. Nästa vecka tet a tet? Eller vad sa vi? Min egen roman skulle bli klar över sommaren men en somrig hemsk melankoli lade sig mellan mig och den. Arne sa "det där fixar du på några veckor". Jaha. Nähä. Och sedan Bergman dog har jag funderat på om jag inte ska sadla om och bli regissör istället. Annars så har vi ju "vårdträsket" ja. Fan Sanna, all överskottsenergi och brist på detsamma.

2007-08-03 @ 13:05:11
Postat av: sanna

Ja, jag måste ju se dig innan du flyttar söderut. Vill också läsa det du skriver på, om jag får.

Postat av: Sofia

Mycket bra skrivet.

2007-08-03 @ 21:15:48

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback