samtalsterapi

image283

Jag har varit hos en psykolog idag, 14 månader efter att pappa blev sjuk och dog. Eller inte en psykolog... en av landstinget anställd kurator. Redan då jag äntrade rummet fällde jag en ironisk kommentar om näsdukspaketet som låg där jag skulle sitta. Hon verkade inte uppskatta ironi. Uppriktigt sagt var jag nervös att hon skulle börja trycka på ömma punkter och sätta igång något slags syndafall, och inte sedan ha behörighet att lappa ihop mig igen. Det som störde mig mest var det befintliga ljuset i rummet. Jag avskyr att sitta i ett grått kontor utan lampor tända, hennes ansikte föll i motljus och jag kunde inte koncentrera mig.

Hon bad mig berätta om min uppväxt och relationen till min familj.

Hon sa i princip ingenting, utan nickade bara lugnt åt mitt svammel.

Vi ska träffas fem gånger.

Jag är rädd...!

Kommentarer:
Postat av: Annelie

Men det kanske känns bättre nästa gång? Hon kanske vill "kolla av" dig lite först? Annars tycker jag du ska försöka byta om det går. En kompis till mig började träffa en psykolog/kurator elelr vad det var, genom vårdcentralen, och hon är jättenöjd med henne. Dessutom betalat hon bara 70 kr per gång!

Postat av: Hunden

De hatar ironi, svårt att lära sig prata med dem men det brukar lösa sig.
Jag antar att det är någon slags kurator som ska försöka utvärdera huruvida du är berättigad till landstingssubventionerad samtalsterapi eller inte. Ta det här tillfället i akt, för det kommer inte åter. Bred på och ljug om du inte kan få fram hur mycket du egentligen behöver terapi.
Själv hade jag en jävla tur och fixade det testet. Nu är jag uppskriven på minst två år hos cp-doktorerna och det är perfekt.

2007-08-16 @ 11:47:59
URL: http://www.hundlivet.wordpress.com
Postat av: sanna

Tack för tips. Tror att hon vill kolla in mig, innan vi gräver djupare. Det kostar 70 spänn och man får bara fem sessioner. Ska försöka att inte vara för klok och kontrollerad.

2007-08-16 @ 13:06:44
URL: http://www.sannusjka.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback