underbar och älskad av alla

När jag och Anna promenerade hem igår var det två kvinnliga cyklister som hamnade i bråk vid Slussen. Den ena tjejen skrek: Du cyklar ju som en jävla hora! De började nästan slåss, men den något tystare cyklisten cyklar iväg varpå den arga följer efter och gormar ända upp till rondellen. Vi hade suttit vid fontänen på Karlaplan och druckit kaffe och pratat om nagellack (bieffekten av att knega... samtalsämnena blir begränsade) och provat underkläder på Twilfits obligatoriska rea...

Är förstås intresserad av att läsa Maja Lundgrens omtalade bok, som i morse blev ganska sågad av Ulrika Kärnborg i
DN. Jag skulle läsa den med samma entusiasm som när jag läste Den högsta kasten av Carina Rydberg. Maktstrukterna i den litterära världen handlar väl främst om att män vill ligga med unga författarinnor. Och de vill inte bli uthängda till allmän beskådan av begåvade författare som Maja och Carina. Manliga författare kan vara otroligt macho av sin egen fåfänga. Eftersom jag kom in i den världen extremt tidigt har jag råkat ut för ett antal sextrakasserier.

Ernst Brunner säger att skönlitteraturen håller på att dö ut. Det tror inte jag, däremot tror jag att svenska folkets smak blir sämre för varje chick-lit och deckare som toppar pocketlistan. Jag läste Martina Haags bok Underbar och älskad av alla på bussresan från Umeå och ville kväva mig själv med en baguette.

Kommentarer:
Postat av: fredrik

cyklar horor på något speciellt vis? i så fall hur? är det inte lite orättvist att när män kritiserar chick-lit och deckare så ses det nästan alltid som ett uttryck för kvinnoförnedring, avundsjuka och inskränkthet?
för övrigt skrattade jag gott åt martina haags böcker.

Postat av: fredrik

när vi förresten ändå talar om böcker, vill passa på att lovebomba "breakfast at tiffany's", boken alltså. läste om den igårkväll/morse, för tredje gången. den är förstås väldigt annorlunda från filmen, men ändå så pass lik att jag ibland ser och hör audrey hepburn framför mig. fast holly i boken är betydligt fräckare i mun, och mer komplex, än hon är i filmen. apropå lesbiska på film, audrey hepburn spelade den ena huvudrollen i den första öppet lesbiska filmen från hollywood, "ryktet" ("the children's hour") från 1961. shirley maclaine spelade mot henne.

2007-08-09 @ 12:02:29
URL: http://enmeningvarvardag.blogg.se
Postat av: Joel

Lustigt det där med cyklisten. Min tjej kom hem skärrad en dag i maj/juni efter att en kvinnlig cyklist vid slussen blivit skogstokig på hennes sätt att cykla och bland många mindre smickande epitet bla kallat henne hora. I samband med incidenten höll den arga damen på att bli överkörd, vilket var synd att hon inte blev, om hon fortfarande är ute och skäller på folk.

2007-08-31 @ 21:36:57
Postat av: sanna

Joel! Vad märkligt att det var just din tjej vi såg, och att du läste om det på min blogg. Älskar sånt. Hoppas dock att den arga damen inte blivit överkörd, men att hon slutar kalla andra cyklister för hora.

2007-09-01 @ 17:27:30
URL: http://www.sannusjka.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback