trainspotting

Från inget jobb till massa jobb. Assisterar de som har hand om Guldbaggegalan + kvällsjobb på Cinemateket. Idag har jag stoppat brev i femhundra kuvert, ett lagom hjärndött arbete för en kvinna på gränsen till nervsammanbrott (neej, så illa är det inte). Igår hade jag möte med produktionsstödavdelningen som jag ska hjälpa med arkivering, sedan Cinemateket och en sväng förbi Nada för att lämna en tidning till Emma. Jag stod där i mössa och med matkasse i handen medan resten av stället drack drinkar och luktade parfym. Sedan hem, bums i säng. Nej just det, först såg jag Before sunrise från 1995, med Ethan Hawke i rollen som självgod amerikan som träffar vacker fransk flicka på ett tåg i Europa. De spenderar en dag och en natt tillsammans i Wien. Jag snabbspolade genom en stor del av filmen så förmodligen missade jag partierna när Ethan var en sympatisk kille, i övrigt tyckte jag att han var en stor tönt. Tjejen var däremot helt ok. Nej, jag gillar nog inte Ethan Hawke överhuvudtaget. Med ett undantag förstås - hans karaktär Troy Dyer i Reality Bites från 1994. Tågtemat i Before sunrise gjorde mig åtminstone lite nostalgisk... på de där tågresorna genom Östeuropa träffade jag en tysk som jobbade som sotare. I work with the chimney. Vi hängde med hans gäng till Zagreb efter en jättevacker tågresa genom Kroatien, utforskade staden och drack öl i stora kannor. Delade hotellrum över natten. Våningssängar. Jag och sotaren hade sex och han ville ha lampan släckt för att inte visa sina soleksem. Dagen efter delade vi tågkupé till Budapest. Här minns jag mest svettiga kroppar mot hala galonsäten, hångel och syrebrist. Vi var inga bra backpackers, vi hade inte ens ryggsäckar, utan rullväskor som om vi skulle på en weekend i Paris. Vi brände oss i solen på stranden vid Kroatiens kust (Anna fick en vit rosett på ryggen efter sin bikiniöverdel) och rökte hor-cigaretter som hette Vogue. Och vi blev nästan avslängda någonstans utanför Polen för att vi inte förstod hur man köpte biljett. Lyckligtvis kunde vi muta konduktören med D-mark. I Prag delade jag våningssäng med en man som samlade på skelett.

Kommentarer:
Postat av: ljuvlia

Inget ont om Ethan! Jag gillar honom. Och nästa film, Before sunset, är jättebra ju! Kolla in den.

Jag har EF en vecka. När ska vi ses på riktigt?


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback