robert rauschenberg, you made my day

Min bästa tid är nu. Kylig höstluft och strålande solsken, båten över till Djurgården, lång promenad, fika på Waldermarsudde, utställningen I Love Pop Art. Sällan att jag blir hänförd av konst på det sättet, inte av Lichtenstein, men av Rauschenberg... Hans collage från Ryssland och USA, där Röda Torget möter World Trade Center, rött möter blått, kyrilliska skyltar och American Pan Pizza. Jag stod som fastnaglad i golvet. Följde vattnet hemåt med lätta fötter... Mamma aningen ostadig efter vår långa promenad. Vi har inte setts så här på länge, sist var jag i tårar och nu en närmast extatisk energikick som smittar av sig på henne. Dricker vin och bläddrar i utställningskatalogen... funderar på tekniker, pappersval, har han screentryckt på tyg? Vill veta allt. Den som kan förklara för mig är i Berlin, jag vill ha samtalen med honom, ni vet, som pingpongbollar flyger orden, fram och tillbaka. Sällan har konst den effekten på mig, och ja, sällan en mansperson.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback