förlåt mig

image386
Mamma skulle öppna ett skåp och hyllplanen gav vika, liksom imploderade. Ut föll pussel, Super 8-kameror, gamla räkningar och allmänt jox som legat undanstoppat i alla år. Bland dessa papper fanns ett brev från min pappa till mig, daterat 1993, jag var 12 år men brevet var menat att läsas år 2000, när jag fyllt 19. Där tar den svarta skrivboken sin början, och det är ganska fantastiskt att jag lyckats hitta det här brevet, som också är ett förord. Jag hittade en dikt som mitt sextonåriga jag skrivit till hans 60-årsdag. Det var en turbulent period där den ena tonårskrisen avlöste den andra. Orden är lillgamla, högtravande, melodramatiska: ett please forgive me for being a teenager.

pappa
jag önskar ofta att jag var mer som du
stark och oberoende.
pappa, efter döden
ska vi förenas i rymden, i vår vintergata, allt är stjärnklart.
jag kanske inte visar att jag älskar dig, men det måste du förstå att jag gör.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback