finland och fiskyngel

Skapa nätverk! Jag måste nästan nypa mig i armen för att vakna ur mina lyckorus. Det är fantastiskt att ha vänner som man kan smida planer med; drömma om framtiden och om gömda världar. Sofia och jag är överens om att livet bör te sig mer som en saga; irrationell, drömsk, overklig. Vi har tittat på allt vårt bildmaterial och vi nästan skakar av upphetsning; de dimmiga skogarna, skuggspelen, djupa sjöar! Det matta ljuset som påminner om pappas gulnade fotografier. Det tidlösa. Vi tänker båda på forsen i de karelska skogarna, hundarna, fiskynglen i bassängerna i källaren. Måste minnas.

Vi talar om konstindustriella högskolan i Helsingfors, skolan som utbildar de bästa nordiska fotograferna. Finland är för mig ett bortglömt land som inte fått plats i varken media eller samtalsämnen. När jag nu har bott i den f.d finska republiken Karelen har jag fått en närmare relation. (Finnarna har inte glömt. I skogarna står statyer över stupade soldater nedkilade i jorden.) Jag får för mig att Finland är en korsbefruktning av Ryssland och Sverige, där jag kan få det bästa från två världar. Eller? Jag är kluven inför att studera fotografi på högskola. Kanske mals inspirationen ner till prestationsångest.

 

Så bra:

LAVA

café valand vid odenplan

James' band (rysk punk, tidigt åttital, med tonåringar som sjunger om miljöförstöring och dekadens)


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback