häxor, läxor och dödliga lektioner

image108

Varför drack jag den där drinken klockan 02.00 torsdag natt? Som smakade pulvergodiset REFRESHER. Jag hade munnen full av barndomsminnen när någon knackade mig på ryggen: en kille som både jag och min bästa vän var uppåt öronen förälskade i när vi var ca elva år. Vi brukade lägga blommor på hans balkong med okänd avsändare. Kanske till och med små rosa nallar. Nu smekte han mitt ryggslut och frågade om jag var där med min pojkvän. Jag svalde den sötsliskiga drinken och fick klart för mig att jag har hunnit bli 26 år. Musiken pumpade och inte förrän dagen efter kände jag hur mycket jag måste ha druckit. Jag minns att jag stod och tittade på ett Östermalmsbrattigt gäng med tre killar och tre tjejer som fotograferade varandra med sina digitalkameror. Tjejerna var svartklädda alla tre, med skyhöga klackar och pärlörhängen. De stod och åmade sig framför kamerorna och låtsades kyssa varandra. De kunde förstås inte dansa ordentligt på de där klackarna... Jag minns att jag stirrade på dem, att de liknande häxor eller något annat suspekt som man skulle kunna möta på sin väg in i skärselden. Ni vet hur plötsligt klarsynt man kan känna sig i sitt fyllerus, att allting fryser i sina positioner. I det ögonblicket symboliserade tjejtrion allt ont i världen.

Jag minns att Pasha och jag tog en svarttaxi efter ha köat till något matställe, att han blivit arg för att han fick mer sallad än kyckling, och att jag gått upp i limningen över några hjärndöda människor i kön som pratade om döden på ett sätt som fick mig att vilja hugga dem med plastgaffeln. Jag minns att jag grät när vi kom hem.

Jobbade kväll på Cinemateket och var tvungen att hålla huvudet absolut stilla för att inte upplösas helt i ett moln av migrän. Det var nåt singel-jippo i foajén, uppklädda damer och herrar vars parfym smälte samman i luften till en enda frätande odör. En ung kille sa att han borde passa på att mingla, eftersom lammkött passar bra så här i påsktider.


Kommentarer:
Postat av: marla

Men vad hände med barndomskärleken!? Gah!

Postat av: sanna

Jag och han fick nästan ihop det, men det funkade ju inte när även min bästis var nere i honom.

2007-04-13 @ 12:38:47
URL: http://www.sannusjka.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback