i huvudet på katrin schulman

Sängliggande läser jag Sven-Eric Liedmans bok I skuggan av framtiden - Modernitetens idéhistoria. Konstaterar att jag kan läsa den här sortens litteratur igen, att gröten i hjärnan börjar skingras så smått. Inledningskapitlet handlar om 1700-talets upplysningsprojekt, idéerna om hur det mänskliga förnuftet ska skapa en bättre värld. Kunskapen drar upp människan från "hjälplöshetens och fördomarnas barabari", jämlikhet ska råda, alla kommer att leva ett längre och friskare liv, tekniken gör livet lätt och behagligt, samhället fungerar friktionsfritt med hjälp av konflikthantering och ja, sunt förnuft...


Att det förstås är en orimlig och naiv utopi, hann jag tänka innan jag läste morgonens SvD. Nu börjar jag undra om inte 2000-talet är i akut behov av ett upplysningsprojekt. Katrin Schulman får vara min måltavla för en stund, även om jag inte är ett fan av pajkastning. Hon måste få credd för att hon ska delta i Jeopardy trots alla grodor som flyger ur hennes mun. Jag fattar inte varför man ska bli hyllad för att vara, som hon själv uttrycker det "en otrevlig, jävla bitch; kall, nonchalant och utan empati." Hon vill inte ha barn för att hon "fan går och lägger sig när de går upp". Hon avskyr män som utgår ifrån att man är dum i huvudet för att man är kvinna, samtidigt som hon anser att kvinnor inte är lika smarta som män. Hennes tankar "rinner ut ur sin kropp, in i bloggen, utan sil". Hon har blivit utsedd till "Årets kaxigaste" av tidningen Hennes.


Katrin är inte provocerande, hon bara skriker högst. Underskatta aldrig eftertänksamhet.


Kommentarer:
Postat av: Werefonital

En eftertänksam tanke: varför är det värre när Katrin S provocerar jämfört med när Alex S gör det? För hon gör det ju lika bra... Hyllad? Är medverkande i Jeopardy kvittot på framgång...? :-) Erkänn... skrik eller inte, hon provocerar som bara fan...!

2007-12-31 @ 00:28:30
Postat av: sanna

Ja, tydligen, eftersom jag skriver ett inlägg på bloggen om henne.

Postat av: Anonym

Jag undrar om inte K och A Schulman blivit så kända pga identifikationsfaktorn? Den svenska skolan är ju som den är och ibland häpnar jag över hur obildade svenskar är, även om sin egen närhistoria. Att de personer som skriker högst då blir kändisar är kanske bara naturligt.

2007-12-31 @ 18:48:41

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback