spara, slänga

Mamma har gjort rent badrummet med en spray som luktar klor. I Svenska Dagbladets kulturdel ligger avklippta hårtestar - jag trodde att hon besökt frisören, men frisyren har tagit form av egen hand. Det är fredag och jag sorterar kartonger som har stått här sedan jag flyttade hemifrån för åtta år sedan. Det är ett evighetsjobb, en never ending story. Jag gör det med en påtvingad entusiasm, ett försök att pussla ihop alla bitar som ska göra mig hel igen. Skriver mycket om detta på bloggen, detta, att komma hem. Den isande känsla då jag öppnar ett fotoalbum där mina föräldrar är lyckliga - där de kysser varandra på ett hotellrum i Köpenhamn på min födelsedag, då hotellpersonalen just kommit in med en blombukett och wienerbröd. Jag vill vända på dessa bilder så att min mamma inte ser dem. Jag vill att fotoalbumen ska fyllas av nya bilder, nya anekdoter. Och alla dessa dedikationer - de finns överallt, i böcker som pappa gett mig i present. Eftertänksamt underfundiga och fulla av kärlek.

Det är fredag och jag luktar av någon annans parfym. Det gillar jag. När andra lämnar spår. Jag sprang hit i regnet. Åt mjukt knäckebröd och drack espresso. Två sopsäckar står i hallen, mina tonårs avfall. Kläder och tonvis av papper. Saker som tagit emot att kasta, men som jag till sist med lättnad släppt ner i påsen. Jag slänger inga brev. Men jag har slängt både bilder och negativ. Till och med texter. Åtminstone det som jag aldrig vill förknippas med igen.

Jag har räkningar från CSN som jag inte kan betala. Undrar om jag någonsin kommer bli vuxen så länge jag inte kan försörja mig själv. Det har en stor ångestfaktor just nu. Jag behöver snabba cash. Någon som har något tips?

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback