girls night out

image100

Jag och Sofia drack rosévin hos Ylva. Sedan gick vi till Färgfabriken, på Jens Assurs vernissagefest och hade himla kul. Jag dansade. Sahara Hotnights spelade skivor och vi tyckte att Sofia skulle skrika "go, robertsfors!" och vifta med armarna. Träffade Ulrika och Emilia. Dansade. I toakön lyssnade jag på en konversation mellan tjej och kille som fick mig att skratta jättehögt. "Alltså, kärleksscenerna i Sound of Music är ju sååå tacky, men jag skulle inte banga Kapten von Trapp, han påminner så mycket om min far."

Assurs
bilder dokumenterar studentlivet i Umeå och är, vad jag kan se, tagna med simpel pocketkamera med blixt. Jag är ett fan av snapshot-estetiken, men det är inte många som kommer undan med det, dvs att bilderna faktiskt berättar något. Naket, rått, in your face, som Nan Goldins bilder (årets Hasselbladspristagare). I det här fallet säger bilderna mig nästan ingenting, förutom den tomma känsla som infinner sig när man är bakfull - kanske är studentlivet en enda lång bakfylla. Pasta med ketchup, trånga lägenheter, killar som är utklädda till djur.

Måste få slänga lite skit på Årets bild.... Paul Hansen vinner varenda jävla år. Vem i juryn ligger han med? Tjejer är sjukt underrepresenterade i tävlingen, jag är inte alls inne på kvotering, men branchen består ju redan av jättebegåvade fotografer av kvinnligt kön. Elin Berge, Frida Hedberg, Sandra Qvist, Ylva Sundgren, Sofia Runarsdotter - för att bara nämna några. Och så dessa manliga pressfotografer som dunkar varandra i ryggen och berömmer varandras objektiv. Släpp in nytt, ungt kvinnligt blod i tävlingen! Jag vill se världen genom någon annans ögon än Paul Hansens.

Kommentarer:
Postat av: ljuvlia

Jag förstår inte poängen med någon prisutdelning i det här landet överhuvudjävlataget. Jag blir så upprörd! Allt är så otroligt förutsägbart - gamla jävla gubbar som vinner allt - gubbar oavsett om de är 25 eller 52. Grammisgalan och Mando Diao, Melodifestivalen och The Ark, Årets bild och Paul Hansen, och Jens jävla Assur kommer undan med allt för att det är Jens Assur. Släpp in lite nytt fräscht blod som TILLFÖR något någon gång!

2007-03-19 @ 15:29:23
Postat av: Annelie

Stackars dig som är kräksjuk! Först fick jag lite panik när jag hörde att du var dålig, men sen kom jag på att vi inte har setts på typ 5 dagar så det borde vara rätt lugnt... Krya på dig!

Postat av: sanna

Ingen i min närhet verkar ha blivit smittade (inklusive de jag varit intima med), så ta det lugnt. :)

2007-03-21 @ 10:09:02
URL: http://www.sannusjka.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback