Familjen

image144

Släktkalaset ute på Tyresö bjöd på mycket. Ingen uttryckte medlidande, tack och lov. Jag tror att mamma kanske hade bett dem att inte tala om pappa, alls. Däremot talade vi mycket om mormors hälsa, och andra tanters olika krämpor. Det var barn och hundar i varje vrå. Huset gigantiskt, med sjötomt och ett rådjur av plast i trädgården. Jag fotade boxerhundens rumpa och iakttog en adopterad flicka från Sarajevo, ett litet underverk som precis fått sitt hjärta opererat. Hon påminde mycket om den bulgariska flicka jag var personlig assistent åt några månader, samma flicka som försökte skära mig med en brödkniv och ritade kukar på alla sina teckningar. Den här flickan hade stora, bruna ögon och ett ärr över näsryggen. Jag kände att jag älskade henne på en gång, just för att hon var så olik de andra blondlockiga ungarna. Jag träffade syssling efter syssling, med respektive flickvän/pojkvän och alla var sådär konventionellt perfekta och socialt kompetenta.

image140

Det finaste var att jag fick titta på gamla saker som ärvts från min mammas moster Manne. Bland annat fanns där en bröllopsklänning från artonhundratalet, av det vackraste sidentyget jag sett! Bilder av min mammas mormor Olga Katarina, både som ung och gammal. Vykort, fotoalbum, allt. Ett paradis för en nörd som jag. Fick dessutom ta med mig mycket av det hem.

image141

Det värsta jag vet är när vuxna pratar över huvudet på en, och det gjorde mamma två gånger: när det gällde pengar och barnbarn. "Ja, tänk om ungen kunde försörja sig själv någon gång, hehehehehe." I samma veva som man förminskas kommer kommentaren om att man snart borde skaffa barn! Med ett asgarv på köpet, fast man vet att de menar allvar. Bara för att alla sysslingarna hade en unge i varje armhåla. Jag längtar verkligen efter att göra min egen familj, men är så trött på det obligatoriska barnsnacket som ska hålla konversationen igång. Jag är 26 år och singel, for god's sake. På kvällen åkte vi hem, mamma kollade schlagerfestival och jag den underbara filmen Short Cuts.

image142

Kommentarer:
Postat av: marla

Fina bilder!


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback