houston we've got a problem

Hittar ni mig med rakblad i handlederna, ta mig till närmaste bibliotek. Böcker är mina livbojar som jag klamrar mig fast vid, precis som Rob Sheffield och hans blandband. I dag kom jag hem med Stipendiehandbok för kvinnor (utgiven 1994), Välja yrke 2007 från Saco, Lustpunkten av Åsa Moberg (som handlar om inlärning utan utbildning), Min tjej och jag av Tony Parsons och dikter av Ann Jäderlund.

Blir genast i bättre sinnesstämning när jag bläddrar i stipendiehandboken.

- Uppmuntran till barnrik prästfru
- Hyresbidrag till obemedlade, aktningsvärda kvinnor, s k pauvres honteux
- Bidrag till tvenne fattiga fruntimmer inom Vadstena stad, hvilka gjort sig kända för en redbar, hederlig och gudfruktig vandel
- Understöd vid jul till ensamma behövande kvinnor i församlingen
- Bereda lanthusmödrar från hushållningssällskapets område möjlighet till semesterresa

Och ännu bättre av Välja yrke 2007.Framtidsprognoserna för mina potentiella yrken ser dystra ut:

"För närvarande utbildas betydligt fler journalister än branschen har behov av att nyrekrytera. Arbetslösheten är hög. För närvarande är det överskott på arbetskraft och samma sak gäller sannolikt om fem år."

Tur att jag lånade Mobergs bok. Hon hoppade av gymnasiet och är verksam som författare, frilansjournalist, översättare och debattör.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback