the heat of it all

Vi tog en yoga-klass i morse hos Sarah.
Sarah's pojkvän hängde sig i badrummet för några månader sedan.
Sarah lägger mitt huvud på en filt, rullar bak mina axlar och täcker mina ögon med en sval tygbit. Jag har gåshud från tårna och uppåt.
Sarah's tänder är bländande vita och hon har ingen bh under linnet, hon pratar om love och giving/recieving, hon är vulnerable, fd alkholist, pojkvännen var politiskt aktiv, på gränsen till fundamentalistisk.

Det är så hett. Kusten brinner. Försökte simma i viken, men tidsvattnet är för lågt och mina fötter sjönk långt i leran.

I går var vi i Berkeley, åt lunch med Gene, en dokumentärfilmare som i ögonblicket gör klart sin film om fattiga barn i Havanna. Vi åkte upp till University of California Botanical Garden, där min far gifte sig med Nancie. Lite shopping på Urban Outfitter's. Vidare till Oakland, middag med Todd (ostronodlaren) och hans 23-åriga girlfriend. Hon är feminin på det sättet att hon talar med händerna och ögonen, such a flirt. High heels, rött hår, rött läppstift, perfekta tänder.

Jag sitter stum inför Davids frågor om Skandinaviens flora och fauna, om klimat och matvanor – jag försöker hitta vägar i det engelska språket som beskriver företeelser och seder i mitt svenska samhälle. Frågor som jag aldrig tidigare reflekterat över, en pågående ström av vardagliga ting. Jag tvingas googla mig fram i ett slags livets ekosystem, orientera mig naturgeografiskt, gå tillbaka till evolutionsteori och gamla greker – för att greppa, förstå. Generas av min okunskap, över min brist på självmedvetenhet och disrespect för min kropps fysik, David är 74 år gammal och är generellt i bättre kondition än jag; hans kropp är rörlig, spänstig, ung. Ögonen är unga. Jag stirrar på bilden av honom som 27-åring, från tiden med min far i Tennessee, The Dashing Jew. Lyssnar på samma CD-skiva om och om igen, A Dreamer's Holiday, i Louis exklusiva stereoanläggning, förmodligen placerad enligt feng shui. Drar jag upp jalusierna kan jag se ända bort till Inverness.

Kommentarer:
Postat av: E

Perfekt, Sanna.

2008-07-08 @ 23:25:08
Postat av: ljuvlia

Jag skulle göra ungefär allt för att vara där du är nu.

Postat av: Salvada

Första meningarna. Phew.

"Kusten brinner". Dubbelphew.

När kommer din bok, Sanna, jag kan inte bärga mig.

2008-07-14 @ 20:57:13
Postat av: Sanna

Salvada - allt har sin tid, but i'll get there.

2008-07-14 @ 21:20:35
URL: http://sannusjka.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback