lost in translation



Tove Leffler har skrivit en artikel i senaste numret av Elle om filmbranschens diskriminering av asiater. Manliga asiater framställs generellt som sexuellt inaktiva nördar, medan kvinnor är extremt sexuella men inte sällan ondsinta, iskalla (tänk Lucy Lui,
Meiko Kaji, Lee Yeong-ae).

När så Daniel Dae Kim tog av sig skjortan i TV-serien Lost tappade alla hakan. En sexig asiat! A är ett bra exempel på en sexig asiat, men frågan är vilka av hans gener som är mest dominanta: de japanska eller finska. Han är mycket längre än japaner och när han lyfter på ögonbrynen får hans ansikte en finsk touch. No wonder att han jobbade som modell i tonåren.

Jag har läst ut Kafka på stranden och bokens femtonårige hjälte är knappast sexuellt inaktiv, hans stånd är "hårt som flinta" i vartannat kapitel. Han har sex inte bara med sin syster, utan också med sin mamma. Historien är surrealistisk, på gränsen till banal och obegriplig, men samtidigt är det en väldigt vacker roman. Slutet gjorde mig besviken, jag fick inga svar på mina frågor och finalen var ju lite over the top.

PS. Jag såg en riktigt dålig film, Silk, med Keira Knightley och Michael Pitt i huvudrollerna (osexigare par får man leta efter) där han åker som handelsresande till 1800-talets Japan och helt omotiverat förälskar sig i en geishaliknande japanska och låter sin fru sitta och vänta i sin vackra trädgård innan hon till slut dör i någon mystisk sjukdom. DS.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback