mara

Jag läser Ladies av Mara Lee och sugs in i det ganska motbjudande personregistret. Det är onekligen något intressant som utspelas här. Maktbalansen mellan objekt och subjekt, att vara den som begär och att vara den begärda. Och vilken (destruktiv) makt skönheten har. Mara Lee beskriver effekterna och konsekvenserna på ett sätt som tvingar mig att lägga undan boken och stirra ut genom pendeltågets fönster. Den får mig att ifrågasätta mig själv, mitt känslomönster, mina fördomar. Jag börjar undra vad som egentligen tänder mig, vad jag attraheras av - och hur man i relation till andra förändras.
the exquisite pain
i see the future

Jag och D har en intensiv mailkorrespondens. Han har redan skickat bilder på sin fru. I juli blir det fyra veckor i Staterna. LA, San Francisco, en ranch i New Mexico där ett konstnärspar föder upp hästar. Det här gör mig väldigt lycklig och var från början mitt mål med bokprojektet, att få träffa en person som var vän eller arbetade med min pappa i USA på 60-talet. Jag och A var på creperian igår, sedan hos min mamma (lite whisky, vin och kabeltv) och till sist dödade vi någon timme på Super Mario 3 (Nintendo 8-bitars).
långsamhetens lov

I söndags. Promenad från mig till Hammarby sjöstad. En skyddad verkstad, tillika latteparadis. Utsikten och restaurangen Göteborg är det enda attraktiva med detta område. Jag skulle inte vilja bo där, särskilt inte med barn... Det är Ryssland (eller någon fransk förort från 60-talet) med lite snyggare fasad. Det är depression. Vi tog båten över till Söder för att se Fjärilen i glaskupan, men den var slutsåld så det blev istället Paranoid Park. Gus van Sant gör mig besviken! Eller så är jag bara inte på humör för tonåringar på glid-skildringar. Kan inte låta bli att skylla det på Gus fäbless för young studs som så tydligt karaktäriserar hans filmspråk. Det och långsamheten. I Elephant uppskattade jag den för dess igenkännande vardagsrealism. Denna gång tröttnade jag på långa tagningar av tonårskillars ryggtavlor när de går genom skolkorridorer. Flickvännen är horrid och mamman frånvarande. Många scener surrealistiskt vackra, men de tycks skära sig mot historieberättandet. Jag hoppas verkligen på Fjärilen i glaskupan.
limited
love and dancing
dizzy lizzy
ghost town

Jag har drömt starkt hela natten. Glasklara, spooky drömmar där pappa känns så levande att jag kan vidröra honom i sömnen. Vi möttes i Skärmarbrink, där man byter från Skarpnäckståget till Farsta Strand... Han röker en cigarett. Där är du, säger jag. Sedan utspelar sig ett intensivt drama som inte är intressant att veta. Men det sitter fortfarande i. När jag somnade på pendeltåget kom den tillbaka, drömmen. Så verkligt. Kanske blir jag lite knäpp på köpet, pratar med någon som inte finns. Min ande, min skugga. Ja, du är där.
hettan
kärlek, magsjuka, amerikanska södern

Tre dygn med A, därav dålig uppdatering. I lördags spelade han på East, jag gick ganska tidigt, han kom i taxi vid 05.30. Sedan har vi legat i horisontalläge p g a magsjuka (han) och yrsel (jag). Fint. Ingen Guldbaggegala för mig i år och det känns skönt, hade ingen längtan dit. Jag har nog aldrig varit så ful som jag är nu. Allergiska utslag och lindrig tonårsacne, hår på utväxt (ska ses över nästa vecka) och allmäna pms-känningar. Tack och lov att A gillar mig ändå.
En amerikansk regissör har kontaktat mig. Tydligen har han försökt att få tag i min far i flera år, utan resultat. Han är i processen att skriva en bok, där en viss resa till Tennessee ingår. Han och pappa reste dit 1961 för att göra en dokumentärfilm om Sleepy John Estes, en bluessångare som alla trodde var död. Resan var riskfylld och de fick slutligen fly från den lokala sheriffen. Men det blev en film och jag har ärvt stillbilderna som pappa sparat. Regissören vill nu träffa mig, se bilderna och prata om den här upplevelsen. Vi ska träffas i Mexiko, LA eller Stockholm. Jag hoppas förstås att jag har råd att besöka honom i Staterna. För min egen skull, och bokens.
grå dimma
i_only_date_dj's
När A spelade skivor, efter filmen och en skaldjursmiddag (det är ytterst erotiskt att skala räkor tillsammans och torka av varandras kladdiga hakor med en servett), var det en brud (yngre än jag, snygg, stora bröst) som trängde sig fram bredvid mig vid båset för att prata med A och betedde så där som bara brudiga överklassbrudar kan göra. You are so naaasty!! fnittrade hon till honom och tryckte upp sina tuttar så att jag liksom halkade åt sidan. Jag stod där i mitt mest ostylade jag och behövde bara snegla på A för att veta att här finns ingen competition. Jag blev full på mellanöl och skrev vykort till Fanny och min bror, planerade en Londonresa. Lustigt nog tänker jag nästan aldrig på att A är elva år äldre än jag, så kompatibla är vi. Bara när han berättar om hur han brukade festa med Jannike Björling på åttiotalet.
bitterljuvt
I går var jag och A på Sture och såg Control. Jag är svag för den här sortens bitterljuva diskbänksrealism, jämna plågor och passionerade drömmar om att ta sig annorstädes. Dessutom har Joy Division sitt alldeles speciella affektionsvärde för mig. Ian Curtis är min favorita dysterkvist, mycket med anledning av att min första pojkvän, Love, är slående lik honom och var den som introducerade mig till Joy Division. Filmen var två timmar gåshud, från tårna uppåt. Den tryckte på alla ömma punkter, små elchocker i hjärtats kamrar. Men det finns en problematik. Johan Wirfält beskriver det bra i sin blogg. Deborah Curtis beskrivs som en sorgligt självuppoffrande figur och man kommer henne aldrig nära, istället får avståndet en föraktfull effekt - varför lämnar han henne inte?! Deborah blir i mina ögon en mardröm, en öm tå, en önskan att själv aldrig hamna i samma sits, att vara skuggan i en relation, den omvårdande, självutplånande. (Bakom varje mäktig man står en Deborah Curtis?) Älskarinnan Annik porträtteras inte heller särskilt intimt, även hon är ett offer i denna såpa. Nej, Ian Curtis är solen i detta planetsystem och han blir, som Johan skriver, helt bäng. I Control skildras han med ömhet, det är omöjligt att inte själv bli förälskad i honom. Jag kommer inte att kunna lämna den här filmen på länge. I kväll fortsätter temat i SVT2, med filmen 24 Hour Party People.
superkul
Jane Magnusson skrev en bra recension.
ARAKI/CLARÉN/BITTER_MOON


Araki-utställningen på Kulturhuset är definitivt värt ett besök. Han ger dig en inträdesbiljett till Tokyos smutsiga nattliv, till sitt utforskande av sexualitet och död. Det som får mig att bli berörd är lekfullheten, prestigelösheten, att det äcklande och upphetsande lever sida vid sida. Gå sedan ner två trappor till Anna Claréns bilder av ett kallt sommarsverige. Jag avslutade dagen med att se Bitter Moon med A, för mig tredje gången. Mimi säger i en scen "Dancing has to come from the heart. My heart is broken." Varför har jag inte förstått det förrän nu? Att skrivandet måste komma från hjärtat.
ny våg
Nu är jag hemma, eftersom mitt extrema behov av eftertanke tvingat mig. Som alltid när jag är på detta humör sprang hararna i cirklar på skolgården då jag passerade. SORGEN. Det är inte så mycket avsaknaden av en förlorad närstående som insikten om livets förgänglighet - att så brutalt ha konfronterats med kroppens förfall, hur snabbt den förtvinar till ingenting. Jag vänder ögonen mot mig själv och höjer garden. Låser alla lås. Längtar efter att sitta på ett tåg, ensam, anonym, obunden, fri. Dela den sortens ensamhet med någon. Ventilera den ilskan och frustrationen.
Hittade ett klipp från filmen Requiem for a dream där en av mina favoritscener är med: Jennifer Conelly (världens vackraste kvinna) står naken så när som på en behå i badummet, hög på e och flyger med armarna. Där vill jag vara.
trippel axel
radioskugga
bara bröst
hennes bebis är en docka
the burden of being upright

I dag var jag på Svenska Fotografers Förbund och hämtade deras 4 kg tunga bok Centennium - Sveriges fotohistoria 1895-1974. Walter ringde och tipsade om att pappa figurerar i boken. Kvinnan på SFF tog min hand och talade ömt om han som inte längre finns, att han fattas oss... I ett kuvert låg ett negativ med en handskriven lapp.
perfect love affair
ond, bråd

Jag har beställt Fjärilen i min hjärna av Anders Paulrud som gick bort i dagarna. Tycker mycket om hans böcker och hans bortgång berör mig.
tonårsfeber
du

Jag log åt främlingar på pendeltåget, och mot en Sankt Bernardshund som log tillbaka i någon slags sömnig grimas. Det är väldigt speciellt att nå en punkt där man släpper in en människa i sitt liv, man låter honom röra sig fritt i ens kaos, i sårbarheten och nakenheten. När man släpper garden och flyter med. Nu flyter jag.
nine to five

Efter en fabulous helg tycker jag till och med att regnet är vackert. Och fingrarna rör sig lätt över tangentbordet.
du levande
underbara språkfenomen
can you dig it?

Fikade med Fanny på Valand igår, vi fyllde i varandras luckor från nyårsnatten. Önskar att hon var här oftare. Nästa gång ska jag resa till henne i Paris. A är tillbaka, vi tittade på The Warriors och planerade att starta gäng, alternativt åka till New York.